Martin Shkreli stapt op als CEO van zijn eigen farmabedrijf Turing. Dat schrijft The Guardian. De 'meest gehate man van Amerika' werd deze week opgepakt naar aanleiding van een fraudeonderzoek naar twee bedrijven waar hij in het verleden gewerkt had.

Gisteren werd Shkreli door de FBI opgepakt uit zijn woning in Manhattan. Hij wordt ervan beschuldigd investeerders van MSMB Capital Management, het hefboomfonds waar hij als manager werkte, opgelicht te hebben. Hij zou de miljoenenschuld van dat hedgefonds afbetaald hebben met de kas van een ander bedrijf waar hij destijds werkzaam was: Retrophin.

Ontslag

In een mededeling laat Turing weten dat het Ron Tilles aanduidt als interim-CEO. "We wensen Martin Shkreli te danken voor de hulp om Turing Pharmaceuticals uit te bouwen tot een dynamisch, op onderzoek gefocust bedrijf. We wensen hem succes met al zijn toekomstige uitdagingen", aldus Tilles.
Shkreli, die gisteren in de federale rechtbank in Brooklyn zei onschuldig te pleiten, is ondertussen op borg vrijgelaten. "Blij terug thuis te zijn. Dank voor de steun", liet hij via Twitter weten.

Aidsmedicijn

Shkreli maakte zich erg onpopulair toen hij met zijn start-up Turing Pharmaceuticals de rechten op aidsmedicijn Daraprim overnam en prompt 50 keer duurder maakte. De prijs van de pil steeg van 13,5 dollar naar 750 dollar. Het leverde hem de titel 'meest gehate man van Amerika' op. Overal kwamen er reacties van ongeloof en woede. Het internet lustte hem rauw en wilde zijn vel, en dat lijkt nu gelukt.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/-meest-gehate-man-van-amerika-buitengezet-bij-eigen-farmabedrijf-ba6d947c/